KISNO

Introduction

noemi PS2

Noémi szeredi Ambrus

industrial artist

Biography
Noémi szeredi Ambrus was born in Budapest in 1966. She began her arts studies at the Faculty of Drawing, and later obtained another degree at MOME’s textile faculty. Over time, beside her art and drawing studies, her own designs and unique processes unfolded, whose special atmosphere lies in the materials and techniques used by the artist. Her tapestries, textile pictures are meticulous works, revised and born from old, noble and forgotten fabrics (silk, velvet, lace, brocade), from the interiors of upscale mansions or from the lambrequin of sacred spaces. Their metamorphosis is by Noémi szeredi Ambrus, hence they live on in their today’s forms as artworks, however carrying their traditions, they are hiding in a skin of tapestry, a mirror or a ”textile painting”. The eclectic of these ethereal works is formed by the memories of the past or the spheres of science; their essence resides just in this modern and ”antique” fusion. Today, several of Noémi szeredi Ambrus’ textile paintings are worthy pieces of public and private collections.
„During the creative work taking several weeks, these pictures alter. During this process I discovered, and began to use old photos, used textiles, majority of which came from cast-offs of the old furnitures, old velvet skirts, silk shirts, purls, covers, collars. Hereby they revive and guard the mystery of their past and get enriched with new contents.” (Noémi szeredi Ambrus)

Studies:
  1987. Budapest Training College, drawing special college, Master: Bálványos Huba
  1999. Eger, Eszterházy Károly College (High Scool), drawing study, Master: Nagy B. István
  2007 Budapest, MOME, Visual subject and environment culture study, textile discipline, as
student of Harmati Hedvig and Latin Anna
  2015. Budapest, V-Pearl/ Pintér Galery and auction house, picture valuator
  2016. Budapest, V-Pearl / Furniture- and carpet valuator


More important salons:
1996-1999
  1996. Budapest, Quilting Guild salons, Újpest Galery
  1996. Gödöllő, Quilting Guild common exhibition
  1996. Budapest, Christmas exhibition, Óbudai Museum
  1996. Betlehem Manger national exhibition, House of Hungarians
  1997. Tiszaújváros, Quilting Guild Spring salons – Prized wall picture
  1999. Bocskai Galery
  1999. Újudvar Galery (individual exhibition)
2000-2009
  2000. /2003. Óbuda, Táborhegyi Népház, Christmas Exhibition
  2003. Budapest, Hungarian Handicrafts IPOSZ National exhibition, handicrafts Museum
  2003. Budapest, Óbudai Museum, Betlehem Manger Completition – Prized wall picture
  2004. Budapest, Erzsébetligeti Theatre
  2004. Budapest, Hungarian Handicrafts IPOSZ National exhibition, Handicrafts Museum
  2004. Óbuda, „Fából vaskarika” Finnish-Hungarian international exhibition, Zichy- castle
  2004. Szentendre, Guild Galery
  2005. House of Hungarians
  2005. Bakonybél, Tájház
  2005. Vigántpetend, Művészetek Völgye
  2005. Pécs, Heritage Festival
  2005. Budapest, BMK Amateur Fine and applied art salons
  2005. Budapest, National Betlehem Manger exhibition, Agricultural Museum
  2006. Budapest, House of Citizens
  2006. Klotildliget, Boldog Gizella Kollegium
  2006 Cherasco, Italy
  2006. Piliscsaba, Uradalmi House
  2006. Telki, Borostyán Galery
  2007. Sümeg, Hotel Kapitány
  2007. Sárospatak, Szent Erzsébet House
  2007. Budapest- Kézművesség 2007- IPOSZ, Agricultural Museum
  2007. Szarvasgede
  2007. Vászoly
  2007. Telki, Báder – Hungarian House
  2008. Tata, Eszterházy-castle
  2009. Sárvár
2010-
  2010. Piliscsaba, Iosephinum
  2011. Esztergom, Hotel
  2011. Óbuda, Népház
  2011. Budapest, Rátkai Márton Club
  2013. Pilisvörösvár, Arts House
  2014. Kairó- Hungarian Culture Cairo
  2014. Budapest, Hadik Coffee-House (individual salon)
  2015. Solymár, Apáczai Csere János Community Centre and Library (individual salon)
  2015. Budapest, MOM Cultural Centre (individual salon)
  2015. Budapest, MagNet Community House (Group exhibition)
  2015. Szécsény, Forgách-castle (individual salon)
  2016. Budapest, Rét Galery, GKH (individual salon)
  2016. Budapest, Tűzmadár Foundation, Szent László Hospital (Group Exhibition)
  2016. Esztergom, Esztergomi Community Centre(Group Exhibition)
  2016. Fehérvárcsurgó, Károlyi-castle (individual salon)
  2016. Budapest, National Széchényi Library (70. Jubilee exhibition)
  2016. Budapest, Budai Ciszterci Szent Imre Secondary School (individual salon)
  2016. Budapest, D18 Bookshop (individual salon)
  2016. Budapest, Pasarét, Kájoni House (individual salon)

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Művészet apoteózisa angolul

A textil és a művészet számos ágának szeretetét a család sok generáción át örökítette tovább a világ felfedezésére induló újabb és újabb gyereksereg számára.
  Dédmama szőnyeget szőtt szabad perceiben, Anyóka verseket írt, és csodákat hímzett az esti órákban, s bütykölni tanított,  Nagymama képeket festett és csipkéket horgolt, az egyik Nagynéni meséket szőtt,a másik áriázott és fergeteges dallam-futamokkal ébresztette a négy generációt…Édesanyám-a nyolc gyermek előtt-  gyors pasztellvirágokat vetett papírra, Édesapám tervezte, építette a házunkat…testvéreimmel a kert kimeríthetetlen alapanyagaiból teremtettük játékainkat, kicsi „műveinket”…este a Carmina Burana altatott, reggel rigófütty, patakcsörgedezés ébresztett…
   Gyűltek az élmények,a tanulással átszőtt tapasztalatok, s ahogy rátaláltam a saját„anyagomra”, a textilre, találkoztam a Nagymesterek egyedül álló műalkotásaival is.  A Textil hívta a Témát- a Téma hívta a Textilt, a belső vágy hajtott egy-egy nevezetes mű textiles Átírására- Átvarrására. E folyamat során nem a szolgai Másolás vezérelt, hanem a műben rejtőzködő Anyagszerűség- a megfestett faktúrák igazi, nemes textúrába való átlényegítése irányított.
A kiválasztott műalkotások esetenként egy-egy ünnepkörhöz kapcsolódtak: pl.: M.S.Mester: Vizitációja( 1996) A Kezdet és Vég - Adoration(1998)- Toporci Madonna (2000), Piliscsabai Madonna ( 2008)- így lettek a Karácsonyi készülődés lelki folyamatának megtestesítői.
Gyakran ragadott magával az „Átvarrás” vágya a szecessziós grafikák, plakátok, üvegfestmények, gobleinek megpillantása nyomán. Ez látható:pl.: a Páva(2006), a Vízparti Kócsagok(2012), a Kála (2011), a Szecessziós táj(2000), a Nyári és az Őszi Múzsa(1999)esetében is.
Kedvenc festőm: Rippl-Rónai József : Zorka című képét (2009)a műhelyben felgyülemlett strasszok, gyöngygallérok, csipketöredékek, bársonydarabkák látványa írta át a textiles valóságba.
Ennek az alkotói folyamatnak a mélyén felfedezhető a tisztelet és rajongás a művek által megtestesített Elmúlt világ és a benne egykor élő Alkotók iránt, s az az öröm, ahogy a tű, az öltések által mélyebben megérthetem a műalkotások mély rétegeit, a bennük szunnyadó örök igazságokat a Szépségről, a Harmóniáról, a Élet teljességéről.